Hi! Assalamualaikum. This blog belong to Siti Farhanah Norazhar since 2009.She types random stuff randomly.Human with cartoon characters in her soul. She thinks she's awesome.She's so Mona

Sunday, January 20

Rehab

 Assalamualaikum !

How's it going on everybadehh ? Tak sihat ? Alaaahai kesiaan dia . Pergi makan ubat then berehat ye . Ini namanya ikhtiar . Memang lah sakit itu penghapus dosa kecil , tapi kalau tak berusaha nak sembuhkan tu namanya Kufur Nikmat lah pulak . Haaaa , tak memasal dosa lak bertambah . Aku pun kekadang cengelat gak nak makan ubat. Hewhew . Peringatan kita bersama lah ye :D

Sebagai manusia biasa , aku pun pernah sakit dan Alhamdulillah sekarang dah pulih :) Yayyy *jejoget*

Sakit ni namanya Carpal Tunnel Syndrome or for short CTS . Haaaa , kengkawan SESERI mesti aware akan sakit aku ni sebab aku kena time SPM dulu . Nak dijadikan cerita , minggu pertama SPM aku dapat extra masa about setengah jam untuk each paper. Sebabnya tangan kanan aku tak dapat berfungsi dengan baik . Kiranya tangan aku susah nak menggenggam dan sakit. Susah sangat nak menulis . Sapa tak nangis woi ! Aku pernah ter-burst out dalam surau. HAHAHAHAHA . Comel je semorang risau . hewhew

Sebab sakit ni , aku tak boleh go on dengan driving class . Sentap woi bila semorang show off lesen P dorang. And I can't even working lepas SPM dulu . Sempat kerja dua hari je . How sad lah kan . Then tinggal lah dekat rumah . Nak tolong Mak buat kerja pun tak mampu sangat . Nak angkat barang memang harapan lah . Seriously aku sangat stress and rasa down sangat . Almost everyday akan moody , and akan rasa nak nangis kalau ada orang tanya "Tangan Nana dah okay?" Hanya Allah yang tahu betapa aku nak cakap " Daaah okay " .Mak cakap kesian anak Mak sorang dah jadi OKU . Lulz

Aku cuba nak move on . Aku cuba lupa aku sakit . Aku makan ubat yang seriously busuk , tahap busuk dia tu sampai kena coated dengan bnda manis. So it tastes sweet but smelly . Sakit ni pun macam tak pernah nak hilang , so one day jumpa doktor lalu beliau me-recommendkan aku utk jalani rawatan pemulihan .


 So I was here ! I was discharged a week before 2013 after 5 weeks of physiotheraphy session :) Once a week lah ye kerana ada shortsem . Juga , ini klinik gomen punya wehh , ramai patient lain . Alhamdulillah , I'm getting better . and InsyaAllah things will be fine after this . Still , kena berhati-hati . Tak boleh kasaq sangat . hewhew

Agak segan kerana aku antara patients yang termuda kat situ . Lulz . Ingat ! Maut tidak mengenal usia #ehhh . So tiap kali datang session akan datang perasan seperti nak mati kebosanan disitu . So , adalah beberapa keping foto sempat aku snap menggunakan tangan lagi satu . Mwehehehe .

Haaa , aku bawak ekslusif utk korang tengok apa yg aku rasa . *mcm pelik ayat ni =='


 Maaf atas kekaburan . 


 Dalam that room , terletak wax solution for hands and feet . Wax tahu apa ? Ye , lilin cair yang kalau kita celup pastu bila kena udara dia akan mengeras .
Maka ku celupkan kedalam wax solution tu sebanyak tujuh kali . Panas kot solution tu , tapi best la sebab mmg sesuai ah dengan saraf aku yg mcm membengkak ni . hewhew .

So hasilnya seperti dibawah . Tangan ku dibalut . Macam baby kan? lulz


Next , tangan aku dialirkan dengan elektrik ! Tak percaya ? Tengok gamba bawah ni 

 SEE !

Nampak wayar wayar yang membawa arus elektrik lalu merasuki(?) tanganku . lol 

Yang ni waktu memula dulu , habis satu lengan kena letrik , lulz 


Okay ni part lucu dalam treatment aku . Benda ni macam tanah liat , but it's not . Tiap minggu aku cuba kaji apalah benda ni . Nama dia , for sure benda ni memang terbang jauh dari ........... alamak tak ingat . UK ke Aussie . Jauh lah yang pasti . Eh korang tengok lah sendiri ...





Errr , sebab aku kena uli gentel benda for about 10-20 minutes , so memacam lah aku cipta . Hewhew . Bila PT (physiotherapist) lalu ke datang , aku pepandai laah cover . Wakakaka . Ada satu hari tu , ada makcik tu khusyuk tengok aku menguli . Lulz . Ada sorang patient ni dia bawak anak dia , budak lah dalam 3-4 tahun . Serius mata dia tak berkedip tengok aku main(?) . "Comel je akak ni " getus hati sekecil . Hahahaha . K 

Oh baidewei , ada sorang PT tu hengsengg siaa. LULZ . Peramah semacam , tapi tak pernah jadi PT aku . Mencik lah . Hahahahhaha . K dah

Kesimpulannya , berikhtiarlah kamu . Sesungguhnya setiap penyakit itu ada penawarnya kecuali mati . Bersabarlah , kerana sabar itu separuh daripada Iman . And please , NEVER give up ! 



P/S : Aku bukan nak mintak simpati ke apa. Hanya perkongsian juga peringatan kepada diri aku yang I've been through so much (not THAT much) in this life that I should be grateful an live my life to the fullest :)





2 comments:

Eternal Love Seeker said...

Sesungguhnya org yg bersabar itu Allah cinta bangat ! :) . you were so tabah back then. dapat jugak setel espiem tuh. cool la tuh nana. be happy with that, cause Allah know you can handle it.

oit. jaga mata. kihkih. henseng heh?
haha

Nana said...

(Y)

Alhamdulillah :)

hahahahaha. Dah lalu depan mata , pandang jelah. hewhew