Hi! Assalamualaikum. This blog belong to Siti Farhanah Norazhar since 2009.She types random stuff randomly.Human with cartoon characters in her soul. She thinks she's awesome.She's so Mona

Tuesday, May 15

PuisiJiwaBebelz

ASSALAMUALAIKUM DAN HAI SEMUA  :)

Hidup itu sementara ,
Hidup itu pinjaman semata-mata , 
Hidup itu penuh pancaroba ,
Hidup itu ada suka dan duka .

Mati itu pasti tiba ,
Mati itu sakit rasanya , 
Mati itu janji Maha Esa ,
Mati itu pemisah dua dunia .

Sayang itu rasanya manis , 
Sayang itu perasaan bahagia , 
Sayang itu rasa dari hati , 
Sayang untuk sekalian manusia .

Benci itu auranya negatif ,
Benci itu sifatnya mazmumah ,
Benci itu hakikatnya perlu dikikis ,
Benci itu penyakit hati . 


Ah sudah Mona niii , amek feel jadi Sasterawati Negara ke hape ?

HAHAHAHAHAHA *gelak besar . Saja je nak buat perubahan sikit kat entri kali ni . Dah lama tk berkarya-lah-sangat . Bila berjalanblog (blogwalking) ni kan , mesti mencurah-curah idea aku nak menaip . Macam-macam isu muncul . So , untuk kali ini . Aku nak membawa isu yg sangat common dalam hidup manusia zaman kini .

#1 HIDUP 
Jiran aku skrg tgh renovate rumah dia , jadi dua tingkat . Yelah , nak sambut menantu baru , cucu baru lah katakan . *Pandai je Mona Aku kan tinggal kat kampung , bukan kat bandar mcm u'olz . So mmg kira jiran aku ni pangkat atuk nenek lah ramai . *Ramai ke ? erkk Haritu aku dnga adik aku blajar pasai wasiat , faraid lah , munakahat  . perghh , berat jugak silibus budak SRA skrg . ke dulu aku blaja tu jugak *nmpk sgt main lebih . At the same time ayah aku tgh urus tanah apa nth ada org nak beli , yelah area sini tanah mahal lassiaa , patu ramai org berebut sbb tmpat strategik . ahhaah
So , basically bila kita hidup ni mesti nak ada kena mengena dgn harta ,pangkat , status , kesenangan dan kemewahan . Ehehe , mesti lah punya . Tipu ah kau tknak tu semua . Kalau time zaman belajar dari tadika pun disogokkan dgn suh jadi doktor la , engineer la . Sbb apa ? Glamerz dan payment tinggi bhai . Sbb pelajaran boleh ubah nasib hidup seseorang . Yeke pelajaran ? Ke segenggam Ijazah tu yg berharga ?

Diriwayatkan daripada Kaab bin Iyadh r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya setiap umat itu ada ujiannya dan ujian umatku adalah harta kekayaan. " (Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Tapi kalau mentaliti gaji besar , pangkat tinggi tu selalu sgt disogok . Khuatir la nanti berlaku diskriminasi . *Yeke nanti ? Mcm dah jadi je . Sbb tulah ramai mahasiswa menganggur , nak kerja yg setaraf dgn Ijazah , Master dia jeh . *Habistu Mona , kau tk kisah la kalau gaji ciput lepas dah blajar tggi? Haa , aku suka soalan standad retiss ni . Untuk permulaan , mana ada yg senang . Jgn memilih sangat main point aku . Kalau dah basic gaji RM800 tu terima jela . Tak kira elaun , over time lagi . Ada je kawan aku yg kerja baru lepas SPM ni dapat gaji basic dah RM1000 . Rezeki tu ada dimana-mana kan ? Korg pun selalu ckp mcm tu , but then MENTALITI . Stigma masyarakat . Same goes dgn isu kalau study overseas je budak terer , bijak pandai genius . *Mona terasa . Aku berkongsi pengalaman lah u'ols . My parents tak blajar masuk U pun , even SPM pun hampir-hampir lemas . Tapi alhamdulillah , hidup kami cukup je segala bnda . Ada je Mona akaun fb , twitter , youtube , formspring , myspace , tagged dan sebagainyeww *bongkak doh Mona banyak akaun . lulzzz  Okay geng , yang penting sebenarnya kita hidup kerana Allah . Kita kan hamba Allah . Jom tukaq misi kita jadi Hidup kerana Allah . 'Alim Mujahid :)



#2 MATI


Amacam ? u'ols dah ready nak mati ? Dah ready nak jawab soalan malaikat Munkar dan Nakir ? *Pergggghhhh , Mona yg menaip pun menggeletar . fuuuhh Mati ni betullah tak kira usia , beberapa hari lepas anak jiran aku meninggal dunia akibat demam panas . Bayi yg berusia setahun lebih tu dah pergi hadap Ilahi sebelum aku sempat kenal dgn dia . uhukks . Hikmah utk parents dia sbb bayi tu mesti tggu mereka di pintu Syurga :') Demam panas tu sekadar penyebab kematian , hakikatnya ajal bayi tu dah tiba . Macam aku dengar cerita meninggal time main badminton lah , padahal tu aktiviti yg sihat bukan? So janganlah pelik kalau we'ols nanti mati tersungkur akar pokok mahupun terperosok dalam lubang najiss . Nauzubillah , takmo takmo takmo . Kita mmg patut ingat mati , bukan takut mati . Bila kita ingat mati , kita akan ingat akhirat . Bila kita ingat akhirat , kita mesti idamkan Syurga nan indah dan tk dilupakan Neraka yg apinya marak membakar manusia . So , yg mana satu pilihan qalbu ? *Mesti ah Syurga Mona . apaa lah lu  Ayuh kita berdoa agar kita mati dalam keadaan yg terhormat dan mudah . Manusia lain mudah nak uruskan jenazah kita . Amin .



Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi s.a.w. menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah s.w.t. akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah s.w.t. akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'. Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi Muhammad s.a.w. kita menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati". 
H.R. Abu Daud 


#SAYANG
*baca segedik mungkin* Sayang , Sayang sayang Sayang . Sayang sayang Sayang ? *terkeluaq bijik mata aku baca :P  Seronok kan bila kita tahu ada org sayang kita . Perasaan sayang ni siapa tak suka tu mmg gila khinzir punya org ahh aku cakap . *Excluded sayang boypreng gelpreng kayh Seronok ohh bila ada org care pasai kita , duk mengadu domba masalah kat kita , meluahkan perasaan sedih gumbira kecewa , berkongsi biskut air kotak spaghetti *Mona dah lebih . Sayang yg aku nak cerita ni pasai sesama kawan sahabat mahupun teman . *Dahtu mak ayah family tak sayang ka? Hello brotherz n sisterz , keluarga kita tu dah tahap REDA . darjat paling tinggi dalam kategori kasih sayang ni . Macam yg seantero dunia ni tahu , kawan merupakan manusia paling berpengaruh dalam hidup kita kalah retiss *Lain lah u'olz mmg kwn dgn retiss mcm Mona .lulzzz Sedikit sebanyak kita mesti ada perangai atau habit yg sama mcm kawan kita . Bak kata ayat popular exam BM , pengaruh rakan sebaya gituuhh . Ada sekali tu aku penah dengaq org kata " Seorang kawan itu adalah cermin bagi diri kita" Waaah , patutlah selekeh jaaa aku selama ni . Kawan semua selekeh *Jgn PANG aku u'olz . ihikss 


"Orang Mukmin adalah ibarat cermin bagi Mukmin yang lain. Mereka bersaudara di antara satu sama lain. Memelihara harta bendanya dan melindungi kepentingannya masa ketiadaannya" (Riwayat Abu Daud)




“Jika seseorang itu sayang kepada sahabatnya maka hendaklah dia beritahu bahawa dia menyayanginya.” (Riwayat Abu Daud)


Ehemmm , so u'ols yg rasa kalian sahabat I . Saya sayaaaaaaaaaaaaang u'olz kayh :* 
Wo Ai Ni , I Love You , Aku Cinta Padamu . Tiga kata paling menyentuh , tapi jarangnya didengar *dan2 menyanyi si Mona


So , sekian sahaja pada kali ini . Semoga sedikit sebanyak perkongsian ini bermanfaat lah utk u'olss . Nak taip byk lagi tapi dah letih <--------- alasanggg Monangg Alaah u'olss , Mona ni tk reti sgt nak berfalsafah ke hape . Ni sikit-sikit sharing is caring buleh lerzz . Haaa , ingatkan Mona tau kalau Mona lupa :) Sbb basically , entri kali ini pun ingatan utk diri sendiri <3








May Peace Be Upon Us <3

2 comments:

Eternal Love Seeker said...

hai mona , paa is 'ere. Ooo , kau nak ckp aku nih slekeh lew ek ? kehkehkeh.. memey pong . Kat skola dulu mne tau nak pakai tdg lawa2. ehek. tdg prewp tuw jewla pkai berminggu2 ... ei , kau ni mmg pengaruh aku tol . asl ckp ngan kau je msti nk gewdiks2 yaw.. anyway , i LOIKE sangat this post ! tringat bile kte sme2 dengaw tazkirah maghrib psl cinta,redha tu ..^^ rindu yu la mona ...ahaks^^

Nana said...

HAHAHAHAHAHHAHA . okay lawak yg buat aku terharu . thanks Paa :') iterzz pown windu awokss . Ahakzz