Hi! Assalamualaikum. This blog belong to Siti Farhanah Norazhar since 2009.She types random stuff randomly.Human with cartoon characters in her soul. She thinks she's awesome.She's so Mona

Tuesday, December 14

juara hidup ?


aku pernah cakap , aku na jadi nombor SATU . sebab dah penat jadi Loser . konon-ly
walaupun kenyataan bukanlah seburuk kata kata negatif yg selalu terpacul dari mulut aku bila sedih . sekarang , aku sedar . nak jadi nombor SATU tu , sangat subjektif .
ape yg aku nak sebenarnya dlm mndptkn posisi nombor SATU ? aku pun tk pasti .

pertama yg habis makan wktu kat kantin ?
pertama yg tido dalam kelas ?
pertama dalam batch ?
pertama dlm tegur org ?
pertama dlm memberi senyuman ?
pertama dlm ambil berat hal sahabat atau semasa ?
pertama dalam jadi contoh terbaek ?
pertama dlm sakitkan hati org ?
pertama jadi pelakon drama swasta ?

haaih , so yg mane ? ade pnjng lagi list dia hakikatnya . tiba tiba tadi , baru sedar betapa tidak sempurnanyaa diri ini . dah lama sedar tetapi cuba utk disangkal . bukan kerana membangga diri , cuma mencuba utk memotivasikan diri . manakan tidak , aku punya diri sendiri utk dimotivasikan . mak dah penat berleter dkt aku . sejak zaman PMR lagi . aku anak sulung katanyaa . kawan ? aku faham , mereka sibuk dgn hidup mereka . aku ni bukanlah penting bagi sesiapa . cukup utk aku tahu yg aku perlu hidup utk diri sendiri . kalau aku mati pun , sehari dua saja dikenang . aku bukanlah seperti P. Ramlee yg hebadd . bukan seperti Tunku Abd Rahman yg berjasaa . aku ni bukan siapa siapa . tapi aku pasti aku layak hidup gembira seperti insan lain .
benar , hidup ini seperti laut . ada pasang surutnya . juga seperti roda berputar dan tak statik smpai pemiliknya berkehendak . sbg manusia Allah masih beri kesempatan untuk aku hidup .
yea , patutnya aku bersyukur saja dgn apa yg ada . hidup kita semua telah ditetapkan , ada cerita masing masing . tapi aku rase , kalau bukan aku yg cuba mengubah hidup aku , siapa lagi ?
kalau kita sering rasa hidup kita selalu dirundum malang atau selalu rasa sedih , kita akan kata : ujian Allah . kita harus bersabar ' . yea , btol . tp pernah tk kita meminta agar kita diselamatkn dari segala jenis kedukaan atau kesedihan ? aku mengakui . aku tidak lah begitu bagus atau baik . aku juga sdg mengingatkan diri sendiri . aku pun tk pasti mana kesudahan post ini ?
mungkin aku perlu bermusahabah diri seorang diri .



P/S : cintakan Allah , Rasul , Diri Sendiri , Keluarga dan barulah yg lain :)

No comments: